2Trees, uw partner voor

WEBSITES, WEBSHOPS
&GRAFISCH WERK

U vindt bij 2Trees, een partner voor het ontwikkelen van mooie en efficiƫnte websites en webshops, maar ook voor al uw grafisch werk fotografiewerk, lay-out van drukwerk...

What we can do ↓

Teksten voor uw website

Webteksten moeten op een andere manier gescheven worden dan teksten op papier (voor een folder of een reclameboodschap). Het lezen op een scherm is immers niet makkelijk, bovendien heeft de webbezoeker weinig geduld, dus webteksten moeten kort, overzichtelijk en to-the-point zijn.
Deze tips kunnen u helpen om duidelijker teksten voor uw website op te maken.

Geef uw boodschap duidelijk mee

Zet de belangrijkste inhoud bovenaan. Maak de bezoeker meteen duidelijk wat hij/zij op de pagina kan verwachten. Val onmiddellijk met de deur in huis. Achtergrondinformatie, historiek en dergelijke, zijn eerder bijzaak. Gebruik dat dus ook niet als inleiding. Begin met de meest actuele en belangrijkste informatie.

Hou teksten relevant

Stel u in de plaats van de webbezoeker, die dikwijls op uw website terechtkomt via een zoekopdracht in Google. Hou bij het schrijven van uw webteksten steeds voor ogen met welke zoekvormen de bezoeker op uw site zal komen. Denk steeds 'welke informatie wil de webbezoeker meegeven' of 'indien ik een potentiële klant zou zijn, welke informatie zou ik willen weten. Gebruik niet té veel vakjargon.

Denk ook aan Google

Zorg er altijd voor dat de teksten die u schrijft uniek zijn. Teksten copiëren van andere websites wordt door Google afgestraft. Prop niet onnodig zoekwoorden in de tekst. Denk eraan, de informatie voor de klant primeert, dus moet je tekst relevant, duidelijk en zeker niet storend zijn.

Schrijf de teksten 'scanbaar'

Webbezoekers 'lezen' niet echt internetteksten, ze 'scannen' ze veeleer. Dat wil zeggen, ze overlopen de pagina's op zoek naar titels, trefwoorden, lijstjes. Hou daarom het volgende in het achterhoofd:

Schrijf kort, duidelijk en actief

Schrijf korte en duidelijke zinnen. Is het nodige langere uitleg te vermengen, leg dan een link naar een detailpagina of een pdf-file die de bezoeker kan downloaden. Formulier de teksten actief. Maak gebruik van tussenhoofdingen om duidelijkheid te scheppen. Schrijf overtuigend en zelfzeker, zoals "Schrijf NU in voor onze nieuwsbrief' of 'Download nu onze promofolder'.

Zorg voor een goed evenwicht tussen tekst en beeld

Een pagina met alleen tekst, is voor de webbezoeker weinig aantrekkelijk. Daarom is het aangewezen de webpagina aantrekkelijker te maken door beeldmateriaal toe te voegen. Andersom is het niet aangewezen een webpagina alleen maar met foto's te vullen. Om door de zoekmachines goed te worden gevonden, is ondersteunende tekst een voordeel.
De nieuwste trend is het lay-outen van de internetpagina's in 'magazinestijl': een pagina-layout net alsof je door een magazine bladert, met fotos, titels, quote's. Resulteert in een heel trendy lay out !